W budownictwie drogowym wykorzystuje się szereg surowców pochodzenia naturalnego jak też przetworzonych z odpadków poprodukcyjnych jak też wydobywczych.
Głównie to są kruszywa a także masy ziemne realizujące wymagania jak też standardy budowlane, wchodzące w skład substancji stosowanych do budowy dróg bądź autostrad.

kopalnia
Kruszywo drogowe jest materiałem miałkim pochodzenia mineralnego bądź organicznego, powszechnie wykorzystywane m.in. do budowy szos (bazalt.pl/kopalnia-wilkow/oferta/kruszywa-drogowe-i-kolejowe/). Ze względu na sposoby jego pozyskiwania rozróżniamy kruszywa naturalne oraz sztuczne. Naturalne kruszywa są to kruszywa mineralnego pochodzenia, rozdrobnione w wyniku erozji czy pozyskane przez maszynowe rozdrobnienie litych głazów.
Trudni się tym zazwyczaj kopalnia kruszywa (zobacz informacje). Mogą być ulepszane w procesie ich przesiewania jak też płukania. Pozyskuje się je z dna rzek, jezior i sztolni piasku i żwiru. Naturalne kruszywa dzielą się na żwirowe jak też łamane poprzez mechaniczne kruszenie skał, przykładowo grys oraz tłuczeń. Żwir to osadowa skała okruchowa występująca w luźnej postaci, o wielkości od 2 mm do paru centymetrów. Na ogół użytkowany bywa jako składnik mas bitumicznych stosowanych na nawierzchnie dróg, a także jako materiał do podbudowy drogi.

Jeżeli po przeczytaniu tego tekstu myślisz, że warto byłoby szerzej poznać ten temat, to dodatkowo zerknij tutaj (https://galerialucznik.pl/pl/menu/agd/agd-do-domu/prasowalnice-741.html).

Grys, jako kruszywo mechanicznie kruszone, stosowany jest na warstwy łączące, ścieralne.

Tłuczeń z kolei stosowany jest do produkcji powierzchni kolejowych i betonów. Jego ziarna są szorstkie, przypominające układem sześciany albo ostrosłupy.

Post Author: admin