Żadna budowa nie ruszy z miejsca bez pomocy maszyn. Żurawi używano już w Starożytności. Pierwsze żurawie to kilka boczków oraz ramię – tzw. wysięgnik.

Nowoczesne żurawie (nazywane też żurawiami wieżowymi), należą do największych maszyn spotykanych na budowach. Żuraw budowlany może być stacjonarny albo mobilny – wtedy umiejscowiony on jest na podwoziu utworzonym z szyn lub gąsienic. Z pewnością żadna budowa nie obejdzie się też bez użycia tak uniwersalnego urządzenia budowlanego jak koparka kołowa. Służy ona do realizowania ogólnych prac na budowach: kształtowaniu parków, przy dźwiganiu urobku na skład czy też na środki komunikacyjne czy też przy tworzeniu powierzchni dróg. Koparki kołowe są bardzo zwrotne, poza tym cechuje je niezawodna konstrukcja i potężny udźwig.

Budowa

Autor: Eli Christman
Źródło: http://www.flickr.com

Oprócz koparek kołowych dość powszechne maszyny budowlane podobnego rodzaju to: koparki gąsienicowe, koparko-ładowarki, i tzw. minikoparki. Inne niezbędne w toku robót budowlanych machiny to: koparki, zgarniarki, ubijaki. Walec drogowy natomiast, należy do sprzętów drogowo-budowlanych. Jest on skonstruowany do gładzenia i zagęszczania powierzchni drogowej rozmaitego rodzaju. Walec drogowy jest to maszyna samo-jeżdżąca, gdzie przednie lub też przednie i tylne koła zastąpione zostały ogromnie ciężkimi „walcami”.

Dzięki bardzo dużemu ciężarowi walców, sprzęt może zrealizować swoje zasadnicze zadanie: w czasie przemieszczania się po świeżej nawierzchni drogowej walec drogowy wyrównuje ją i zagęszcza grunt. Ubita w tenże sposób powierzchnia jest już niezwykle trwała. Historia walców sięga pierwszej poł. XIX w.. Walce te były ciągnione przez koniki, najpierw robiono je z kamienia, potem z żelaza. W latach 60-tych XIX w. poczęto używać maszyny parowe, natomiast w latach 20-tych XX w wyprodukowano walce budowlane posiadające silnik spalinowy Diesla. Zagęszczanie gruntu zaczęło być jeszcze bardziej wydajne w latach 50-tych, gdy zmajstrowano walec drogowy wibrujący. Walce wibracyjne mają tą przewagę nad statycznymi, iż oddziaływanie ciężaru walców na zagęszczanie gruntu jest wsparte dzięki drganiom. Najbardziej popularni fabrykanci walców drogowych to: Ammann, Bitelli, Terex, Bomag, Volvo, Hamm, JCB Polska, Wacker, Ingersoll Rand, Sany, Vibromax oraz Caterpillar.

Post Author: admin