Aktualnie do tworzenia dróg wykorzystuje się wiele typów materiałów sypkich, określanych ogólnie jako kruszywo. Kruszywem do budowy drogi może być tworzywo pochodzenia naturalnego jak żwir lub piasek, które są konieczne jako grunt każdej nowobudowanej drogi, ale również materiał pochodzenia przemysłowego jak na przykład żużel. Materiał ten jest zazwyczaj używany jako pokrycie wierzchniej warstwy większej części typów dróg. Do tworzenia dróg stosuje się także inne tworzywa sypkie, ale nie są one popularne w Polsce.

Przemysł drogowy

droga

Autor: Highways Agency
Źródło: http://www.flickr.com

Jest dużo przedsiębiorstw, które skupiają się na kruszywach. Kruszywa drogowe, które są podstawowym budulcem dróg, mogą być bardzo korzystnym biznesem. Handel kruszywem stał się powszechny w latach 90, gdy powstało najwięcej przedsiębiorstw specjalizujących się w handlu kruszywem. Ten interes był bardzo popularny z uwagi na łatwy dostęp do tworzyw, oraz zapotrzebowanie spowodowane modernizacją wielu dróg krajowych i autostrad. Przyczyną tego stanu rzeczy były przemiany ustrojowe i liberalizacja rynku. Na dzień dzisiejszy na rynku przetrwało tylko kilka przedsiębiorstw zajmujących się tego rodzaju biznesem (zobacz ofertę). Firmy te z kolei rozrosły się do wielkich rozmiarów. Aktualnie, ze względu na planowaną budowę autostrad prowadzących przez całą Polskę, sprzedaż kruszywa jest częstsza niż we wcześniejszych latach. Ta sytuacja ma się utrzymać przez parę najbliższych lat.

Skąd wziąć tworzywo?

autostrada

Autor: Greg Neate
Źródło: http://www.flickr.com

Jeśli chodzi o tworzywa pochodzenia naturalnego, pozyskuje się je ze specjalnych kopalni. Kopalnie takie (np. ) nierzadko są w posiadaniu przedsiębiorstw handlujących kruszywem. Pozwala to ograniczyć koszty, które byłyby większe, gdyby w spfrzedaż kruszywa zaangażowany był jakiś pośrednik. Taka sytuacja ma niestety miejsce w aspekcie żużlu. Ze względu na fakt, że jest to odpad produkcji przemysłowej, tworzący się podczas obróbki żelaza czy materiałów ropopochodnych. Przedsiębiorstwa muszą skupowaćnabywać ten materiał od rafinerii albo hut. Żużel jednak nie potrzebuje późniejszej obróbki i może być wykorzystany do produkcji dróg w formie, w jakiej został dostarczony. Cena tego kruszywa zależy jednak od ceny, jaką poda jej producent.

Źródło: sjenit.com.pl

Post Author: admin